Ahnviks har identifierat och inventerat vår klimatpåverkan under flera år, vi har även satt en plan för att säkerhetsställa vårt engagemang till att minska vår klimatpåverkan med 50% per omsatt krona till 2030.
Detta kommer ske årligen med en strukturerad plan som både innefattar konkreta mål och årlig uppföljning.
(Se vår tidsplan under Parisavtalet).

Starten på vår resa
Med start under 2022 börjar Ahnviks identifiera och arbeta mot att nå målet om en global uppvärmning på maximalt 1,5°C. För att nå detta mål har Ahnviks engagerat våra anställda samt involverat våra ägare, kunder och leverantörer.

Skall vi vara bäst i klassen inom hållbarhet måste vi göra hårda och tuffa val, dock långt innan 2030.
Ahnviks i sin helhet behöver därför vara kravställare mot våra leverantörer, de skall förstå våra frågor och kunna sina produkter/utmaningar för att möta våra krav. Vi vill verkligen andas cirkulärt tänkande, dvs de produkter som vi marknadsför skall vara av återvunnet material, eller kunna återvinnas. Vi behöver tydligt välja de tillverkare som erbjuder lägst klimatpåverkan, bäst arbetsförhållanden och som har, precis som vi, en klar och tydlig policy för en mer hållbar väg framåt. 

Vi ska dock inte bara stirra oss blinda på att ha en CO2-vision.
Vi behöver tydligt välja de tillverkare som erbjuder lägst klimatpåverkan, bäst arbetsförhållanden och som har, precis som vi, en klar och tydlig policy för en mer hållbar väg framåt. 

Ahnviks utfall per omsatt krona

När vi summerar samtliga delar av Ahnviks klimatarbete och sätter det i förhållande till företagets omsättning, det som kallas C02e / krona får vi en väldigt bra bild av hur det dagliga arbetet för att hela tiden ett mer cirkulär och hållbart företag utvecklas. Vi på Ahnviks eftersträvar hela tiden att bli bättre över tid och nu har vi möjligheterna att vara transparanta och dela vår resa med samtliga intressenter. Med en ökad omsättning får vi både mer transporter med våra lastbilar ( som är 100% drivna på HVO100) och mer sålda produkter, detta leder till att om vi tittar på scopen var för sig kan de öka, samma sak om vi skulle minska i omsättning, då minskar scopen utan att vi egentligen gjort någon skillnad i världen. Därför tror vi mycket på att mäta allt vi gör i utsläpp per krona.

Vi vill hela tiden bli lite bättre och tror mycket på att många små förbättringar tillslut ger en stor positiv påverkan på hela vårt hållbarhetsarbete.

                                                  

 

Scope 1 & 2
För att säkerhetsställa hur vi jobbar mot Parisavtalet så har vi inventerat och samlat in all information för Scope 1 och 2.
Som basår kommer vi använda vårt räkenskapsår av 2019-2020. Vi har valt detta år så vi kan beräkna en rättvis och ärlig statistik från all insamlad information.

Enkelt förklarat omfattar Scope 1 de utsläpp som sker i den egna verksamheten (direkta) som bränsleförbränning och från fordon som vi som organisation äger eller kontrollerar.

Scope 2 omfattar utsläpp (indirekta) från inköpt elektricitet, ånga, värme och kyla. 

 

                                                  
                                                  

 

SCOPE 3
Ahnviks har även startat inventeringen av Scope 3 och arbetar aktivt med att säkra data och information för att följa vår plan för att redovisa detta scope. Ahnviks har identifierat att majoriteten av Scope 3 kommer från köpta varor och tjänster. En annan stor post är transport och distribution.